Úlohy a cvičenia


1  Elektronická správa


 

Cvičenie č.1:

Zaregistruj sa v niektorej spoločnosti, ktorá poskytuje služby elektronickej pošty. Prihlás sa do svojej schránky a prečítaj si došlú poštu.

 

Cvičenie č.2:

Prihlás sa do svojej poštovej schránky a zmeň heslo. Odhlás sa skontroluj prihlásenie pod novým heslom.

 

Cvičenie č.3:

Zisti e-mailové adresy svojich spolužiakov a aspoň trom  pošli pozdrav k dnešnému dňu.  Nezabudni vyplniť Predmet správy (Subjekt). Požiadaj ich, aby odpísali, či dostali správu.

 

Cvičenie č.4:

Zisti e-mailovú adresu vášho školského časopisu a  napíš, o čom by  si rád v časopise čítal. Ak máš dobrý námet na príspevok, napíš ho alebo námet sám vypracuj a pošli elektronickou poštou.

Zisti na Internete e-mailové adresy novín a časopisov, na ktoré je možné posielať príspevky čitateľov a dopisovateľov.

 

Cvičenie č.5:Napíš návrh na zlepšenie životného prostredia v svojej triede (škole,  meste, na zemeguli...), na úsporu tepelnej, svetelnej a elektrickej  energie...  Pošli návrh učiteľovi na jeho adresu.

Poznámka : Na Internetovej adrese www.enpose.sk nájdeš veľa námetov na úsporu energií, ktoré môžeš v návrhu využiť. Zamysli sa, ktoré z návrhov sú na vašej škole rešpektované a ktoré nie.

 

Cvičenie č.6:

Učiteľ napíše na tabuľu adresy členov skupiny. Každému zo skupiny pošle správu, v ktorej popisuje jeho činnosť (napríklad „Vynásob číslo číslom 4, pričítaj 65 a pošli číslo ďalej“). Potom učiteľ pošle prvému žiakovi číslo a v reťazci sa vykonávajú zadané operácie. Ak skupina dobre spolupracuje, získa správny výsledok. Učiteľ zverejní získaný aj správny výsledok.

Postup: Otvor si vo svojej poštovej schránke došlú poštu. Zapíš si znenie správy. Otvor si novú došlú správu a vyrieš úlohu. Nové číslo pošli na adresu v reťazci.

Poznámka: Dôležité je vopred sa dohodnúť na poradí, v ktorom budú správy posielané – na vytvorení reťazca.

 

Cvičenie č.7:

Zisti e-mailovú adresu vašej školy, svojich rodičov, súrodencov, kamarátov. Napíš správu svojim rodičom (súrodencom, kamarátom...), v ktorej im oznámiš svoju e-mailovú adresu (rodičom aj e-mailovú adresu svojej školy). Nezabudni vyplniť Predmet správy (Subjekt). Požiadaj ich, aby odpísali, či dostali správu.

 

 

U2

 

2.   Služby elektronickej pošty

 

Cvičenie č.8:

Učiteľ pošle každému žiakovi niekoľko otázok, napríklad:

  1. Čo obsahuje hlavička správy?

  2. O čom hovorí netiketa?

  3. Ako pošleme správu viacerým adresátom naraz?

  4. Ako posielame prílohy?...

  Žiaci doplnia odpovede a pošlú správu späť učiteľovi.

 

Cvičenie č.9: Vtipnejší vyhráva

Napíš veselý vtip a pošli ho učiteľovi. Učiteľ všetky zozbierané vtipy rozpošle späť  žiakom. Žiaci ku každému vtipu pripíšu bodovanie a pošlú ho späť učiteľovi. Učiteľ podľa výsledného počtu bodov vyhodnotí víťaza.

 

Cvičenie č.10:

Učiteľ rozpošle každému žiakovi podpis, pričom existujú skupiny - rozprávkové bytosti, mytologické postavy, komixové postavy... Žiaci majú nájsť pomocou elektronického dopisovania všetkých členov svojej skupiny. Úplný zoznam skupiny pošlú späť učiteľovi.

 

Cvičenie č.11:

V grafickom editore vytvor vlastnú pohľadnicu s blahoželaním. Ulož ju do svojej zložky. Pošli pohľadnicu ako prílohu svojim spolužiakom (učiteľovi, rodičom, súrodencom...)

 

Cvičenie č.12:

Pohľadaj na Internete zaujímavý obrázok a ulož ho do svojej zložky. Pošli uložený obrázok  viacerým spolužiakom naraz ako prílohu.

 

Cvičenie č.13:

Učiteľ pošle každému žiakovi niektorú zo série štyroch fotografií. Ostatní spolužiaci sa snažia zistiť pomocou elektronickej pošty, kto má fotografie, ktoré mu chýbajú do   série  a čo najrýchlejšie celú sériu získať.

Učiteľ vyhodnotí najrýchlejších zberateľov.

 

Cvičenie č.14:

Nájdi na Internete animované pohľadnice a vybranú pohľadnicu pošli ako prílohu svojim rodičom (súrodencom, priateľom...).

Poznámka: Animované pohľadnice nájdeš napríklad cez vyhľadávač www.szm.sk, na adrese www.adenozin.host.sk ....

 

Cvičenie č.15:

Vytvor jednoduchú prezentáciu o svojej záľube (o svojej škole, o svojom meste... ) a pošli ju ako prílohu učiteľovi a spolužiakovi.

 

 

U3

 

3.  Ďalšie používanie schránky

 

Cvičenie č.16:

Usporiadaj si svoju poštu do priehradiek. Nepotrebnú poštu odstráň. Zisti, aký limit poskytuje tvoj poštový klient a skontroluj ho.

 

Cvičenie č.17:

Premysli si svoj elektronický podpis a vytvor ho. Zapni automatické pridanie elektronického podpisu. Napíš e-mailovú správu a pošli ju podpísanú elektronickým podpisom.

 

Cvičenie č.18:

Vytvor si adresár e-mailových adries svojich rodičov, súrodencov, priateľov. Využi možnosť zaradenia do skupín (Priatelia – Pracovné –Rodinné...).

Použitím adresára pošli správu a podpíš ju elektronickým podpisom.

 

Cvičenie č.19:

Učiteľ každému zo skupiny pošle náhodne jednu vetu – časť poviedky. Žiaci si vety navzájom pošlú a poviedku opäť zložia dokopy. Pošlú ju späť učiteľovi. Učiteľ nahlas prečíta správne znenie poviedky.

Postup: Vytvor si v adresári skupinu spolužiakov. Otvor si vo svojej poštovej schránke došlú poštu a pošli naraz celej skupine svoju vetu. Otvor si nové došlé správy a  poskladaj poviedku tak, aby dávala zmysel. Pošli poskladanú poviedku učiteľovi.

 

Cvičenie č.20:

Každý zo skupiny vytvorí správu s jednou vetou. Tá bude základom poviedky, ktorú bude vytvárať skupina tak, že každý postupne pripíše ďalšiu vetu do poviedky až dovtedy, kým každý dostane správu s poviedkou, ktorú sám začal. Hotové poviedky sa nahlas prečítajú.

Postup: Vytvor si adresár spolužiakov. Napíš jednu vetu – základ tvojej poviedky a pošli ju spolužiakovi, ktorý za tebou nasleduje v reťazci. Otvor si vo svojej poštovej schránke novú došlú poštu s rozpracovanou poviedkou a dopíš vetu, ktorou by poviedka mohla pokračovať. Presmeruj ju spolužiakovi, ktorý za tebou nasleduje v reťazci. Zopakuj dopísanie a odoslanie s ďalšími došlými správami.

Poznámka: Dôležité je vopred sa dohodnúť na poradí, v ktorom budú správy posielané – na vytvorení reťazca.